Daisypath Anniversary tickers
Masa Hitam Yang Mahu Diputihkan..
4:23 AM | Author: kre

Pengurusan masa yg hitam

Salam Bajet 2010...

Mungkin tajuk ini agak pelik kerana sekali imbas masa hitam itu mungkin kita terlintas sebagai satu peristiwa hitam/buruk yg berlaku dlm diri kita..Apa2 pun, apa yg saya hendak maksudkan disini tidaklah sebegitu..tp mungkin persis sebegitu..Kesian dgn warna hitam yg selalu diterjemahkn dengan sesuatu benda yg tidak baik walaupun hitam itu tidak bersalah..Mf Roma,aku tidak menyalahkn spek hitammu..

Sejak sampai ke mansurah kembali,saya terpegun dgn byk benda..Maklumlah mansurah ni ceria dgn pelbagai kisah..Bermula dari saya smpai di airport lg shbt2 dh menceritakn pelbagai keadaan semasa mansurah,mungkin untuk mencetus sy berfikir..Ada cerita itu dan ini..


Membazir masa..elakkan

Sehinggalah sy berjalan ditemani motor sy yg sudah agak uzur dek ditinggalkn..Mcm biasa, sy bersiar2 melihat keadaan tmpt sy tinggal..Waaah..ramainya malizi..dari pg smpai mlm ada sj malizi di merata2 tempat..Mlm lg meriah, dgn di warnai dgn malizi2 yg berada di cafe2,kedai2 mkn dgn aktviti masing2..Mungkin cuti agknya ramai org keluar..Cuba berhusnu zhon dgn shbt2 yg majoriti xpenah sy lihat..mungkin pelajar2 baru ataupun sy tidak mengenali meraka yg mungkin sudah lama disini..

Tetapi, baik sangka sy hilang setelah hampir tiap2 mlm sy keluar melihat keadaan seketika..Mansurah mlmnya masih meriah dgn malizi2 sehingga lewat mlm..Ya ALLAH berdosanya berburuk sangka..Mungkin mereka ada sebab tertentu..

Cepat saja masa berlalu..kelas pun hny tinggal lebih kurang 40mukasurat sj lg tuk abis silibus,kemudian exm..hmm..Terpaku seketika diri ini,bykknya aku membazir masa..Study aku mcm mana,komitmen aku dgn PCM bagaimana pula, kerana aku dulu org yg amat menentang penubuhan PCM tp bila dh ada ni syg aku pada PCM bkn calang..Madrasah imam nawawi adakah aku bg komitmen, tuk tambah ilmu agama yg mmg mendahului ilmu2 lain termasuklah perubatan ni..

Terfikir adakah aku sorang saja yg byk membazir masa sebegini??melihat keadaan peristiwa yg sy ceritakan td..adakah shbt2 sy sedar yg kita ni seorang hamba, sedang belajar..xbyk lg masa berbaki..Tidaklah hendak sy merendah2kan org lain,kerana mereka semua mungkin sudah stdy dari awl lg,memanfaatkan masa sebaik2nya yg begitu berbeza dari aku..

Firman ALLAH tuk renungan kita semua :
بسم الله الرحمن الرحيم
والعصر ان الانسان لفي خسر الا الذين أمنوا وعملوا الصلحت وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

Maksudnya: Demi masa, sesungguhnya manusia itu dlm kerugian, kecuali org2 yg beriman dan yg mengerjakan amal solih, dan yg berpesan2 dgn kebenaran dan yg berpesan2 dgn kesabaran.. (العصر 3-1)

Cubalah fahami setiap maksud yg ALLAH sampaikan,tergolongkah kita dlm golongan2 org yg beriman???Kita menghitamkan masa (membazir masa,melakukan byk benda2 xberfaedah)..Ayuh sahabat2, putihkan masa anda kembali sementara nyawa yg dipinjam ini tidak ditarik lg..Jangan menanti hari penyesalan muncul..

Cuma sedikit peringatan kepada shbt2 yg baru mengenal bumi mansurah,university mansurah..Manfaatkan masa anda,belajarlah bersungguh2 ilmu perubatan ini,xlupa ilmu agama juga..Jgn anggap ianya senang bagai kacang ful..Pengalaman gagal mmg amat memeritkan..Aku xmahu org lain gagal mcm aku..Bertanyala kepada senior2 pengalaman mereka,jgn masing2 sombong xbertegur sapa..Abg2 dan kakak2 juga begitu..Jadilah contoh yg terbaik tuk shbt2 sekeliling..

Jangan mashurkan mansurah dgn pusat kegagalan wahai adik2,abg2 dan kakak2 sekalian..



Belajarlah sedaya mungkin..Jauhkan perkara maksiat serta lakukanlah amar makruf..
Semoga bermanfaat..

Rajin mcm Pdas,Keri,Muga,Roma,Abg Ismin dan lain2..

"CEMERLANG GEMILANG TERBILANG"
"ALLAH DIDAHULUKAN, ISLAM DIUTAMAKAN"
|
This entry was posted on 4:23 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On November 2, 2009 at 9:32 AM , Anonymous said...

Salam.
Selamat terus berjaya. :)

 
On November 2, 2009 at 9:34 AM , Si pairidaeza said...

wowowowooo~mu ni re..aku br jupo blog mu coz mu wat link..hahaha..tp aku serajin mu ah supo dalam gmbr tuh..hahaha